Πρόγραμμα “Virtual School” αντιμετώπισης Φυσικών καταστροφών και Επαυξημένη πραγματικότητα

Στις αρχές της σχολικής χρονιάς 2019-20, συμμετείχαμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Ε’ τάξης σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα με την ονομασία Virtual School και θέμα την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.

Το πρόγραμμα Virtual School το διοργάνωσε το AETMA lab (Ερευνητικό Εργαστήριο Προηγμένων Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Εφαρμογών Κινητών Συσκευών) του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν και άλλα σχολεία από Ελλάδα και Κύπρο: Α’ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού, Δ.Σ. Αρκιών, Δ.Σ. Ψαρρών, Α’ Δ.Σ. Λεμεσού, 24ο Δ.Σ. Καβάλας, Δ.Σ. Μακεδονίτισσας Γ’, Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Κουφονησίων, Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Χάλκης Δωδεκανήσου, 2ο Δ.Σ. Λιμένα Θάσου, 8ο Δ.Σ. Χίου-Παλαιοκάστρου. Σκοπός του προγράμματος: να μάθουν τα παιδιά να προστατεύονται μπροστά σε καταστάσεις φυσικών καταστροφών. Επιμέρους στόχοι του προγράμματος: να διερευνηθούν οι στάσεις των μαθητών μπροστά στις φυσικές καταστροφές, να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με ερωτήματα – δραστηριότητες που αφορούν καταστάσεις φυσικών καταστροφών (σε ένα νοηματοδοτούμενο περιβάλλον) και να ανταποκριθούν χρησιμοποιώντας το ψηφιακό εργαλείο της επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented reality). Με τη χρησιμοποίηση του εργαλείου και να μάθουν ποια είναι η σωστή αντιμετώπιση σε περίπτωση σεισμού, φωτιάς, πλημμύρας.

Για όλα τα παραπάνω, χρειάστηκε να φτιάξουμε μια μακέτα, η οποία τελικά κατασκευάστηκε εκτός σχολικού ωραρίου με ορισμένα παιδιά της τάξης: Αλεξάνδρα, Βασίλη, Γιάννη Φρ., Θέλξη, Ιωάννα, Μαίρη, Φανή, Φίλιππο και Φραγκίσκο, τα οποία κι ευχαριστούμε για τον ελεύθερο χρόνο που διέθεσαν και για το μεράκι που επέδειξαν. Τα παιδιά μέτρησαν, σχεδίασαν, έκοψαν, κόλλησαν, συναρμολόγησαν, διακόσμησαν αλλά, και παράλληλα, έλυσαν προβλήματα (όπως ιδιαίτερα εκείνο της σκάλας), συνεργάστηκαν, χάρηκαν.

Όλα τα παιδιά της Ε’ τάξης και έχοντας πλέον τη μακέτα μπροστά τους, απάντησαν σε ερωτήματα – δραστηριότητες που αφορούσαν φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, σεισμό, πλημμύρα). Σε όλες τις δραστηριότητες υποτίθεται ότι τα παιδιά βρίσκονται σε ένα διώροφο σχολείο (σαν αυτό της μακέτας). Υπάρχουν κάρτες επαύξησης της πραγματικότητας σύμφωνα με τις πιθανές απαντήσεις κάθε δραστηριότητας κι οι μαθητές επιλέγουν όποια θεωρούν σωστή. Την τοποθετούν στη μακέτα και πλησιάζοντας με ένα κινητό την κάρτα, “αναδύεται” η επιπλέον πληροφορία (για παράδειγμα, ένα βίντεο). Το λογισμικό επαυξημένης πραγματικότητας που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ArTutor (δωρεάν εφαρμογή από το εργαστήριο του Πανεπιστημίου).

Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες των τριών ατόμων. Στην αρχή εξεπλάγησαν αλλά πολύ γρήγορα ανταποκρίθηκαν σε όλες τις δραστηριότητες. Αν η απάντηση δεν ήταν προφανής, συζητούσαν μεταξύ τους για το θέμα. Όλοι ήθελαν φυσικά με χαρά, να χειρίζονται το κινητό. Επίσης, ακόμα κι αν είχαν απαντήσει σωστά, πολλές φορές ήθελαν να δουν τι θα παρουσιάσουν κι οι κάρτες επαύξησης με τις λανθασμένες απαντήσεις.

Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα! Την Παρασκευή, 18/10/2019 πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη με όλα τα συμμετέχοντα σχολεία και με το εργαστήριο AETMA Lab στο οποίο παρευρέθηκε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας (ECHO) Χρ.Στυλιανίδης. Ευχαριστούμε το εργαστήριο AETMA Lab για την ευκαιρία που μας έδωσε καθώς και για τη διαρκή και πλήρη υποστήριξή του καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Μαρία Ιωσηφίδου – εκπαιδευτικός ΤΠΕ (Πληροφορικής)

Σχολιάστε